Lauluyhtyekilpailun voitti Blistering Barnacles, Äänekkäimmän Ämpäri Anna Pöyhöselle

Suomen Mieskuoroliiton Talvipäivät järjestettiin kuluneena viikonloppuna Mikkelissä. Tapahtumaan osallistui kaikkiaan noin 250 mieskuorolaista eri puolilta Suomea. Tapahtuman isäntäkuorona toimi paikallinen Mikkelin Mieslaulajat.

Talvipäivillä järjestetyn lauluyhtyekilpailun I palkinnon voitti Blistering Barnacles pääkaupunkiseudulta. Loput palkintosijat menivät joensuulaisille yhtyeille: II palkinnon sai Lauluyhtye Kvartsi ja jaetun III palkinnon Pienet Sievät sekä Schönke-Dan & Huojuva Komppi. Pienet Sievät sai myös Saken Kannu -kiertopalkinnon. Kilpailun palkinnot jaettiin lauantai-iltana 24.3. gaalakonsertissa, jossa esiintyi yhtyeiden lisäksi myös tapahtumaan osallistuvia mieskuoroja, Suomen Mieskuoroliiton edustuskuoro Liiton Miehet Paavo Hyökin johdolla sekä Talvipäivien 250 laulajan suurkuoro.

Tänään sunnuntaina järjestetyssä liittokokouksessa liiton puheenjohtajana valittiin yksimielisesti jatkamaan myös seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi Tomi-Pekka Niukkanen Vantaalta. Liittohallitukseen valittiin puheenjohtajan sekä taiteellisena johtajana kaksivuotiskaudestaan jäljellä olevan vuoden jatkavan Paavo Hyökin lisäksi Pekka Horttanainen (Kontiolahti), Pekka Koskenkorva (Pori), Pekka Mattila (Muhos), Antti Torpo (Tampere), Rainer Vainionkulma (Espoo) sekä uutena Antti Ilmavirta (Lappeenranta).

Lisäksi liittokokouksen yhteydessä jaettiin kaksi kiertopalkintoa: Äänekkäimmän Ämpäri, joka jaetaan vuosittain mieskuorolaulua äänekkäimmin esille tuoneelle taholle, ja Vuaren Kukkoo eniten laulumerkkejä suhteessa jäsenmäärään suorittaneelle kuorolle. Äänekkäimmän Ämpäri myönnettiin Anna Pöyhöselle tunnustuksena mieskuorojen jäsenhankintaa varten kehittämästään kuorokoulukonseptista. Mieskuoro Kuopio-Kvartetin piiristä alkunsa saanutta konseptia on hyvällä menestyksellä toteutettu myös muun muassa Porvoossa. Vuaren Kukkoo -kiertopalkinnon sai vuodelta 2017 Lahden Mieskuoro.

Seuraavat Suomen Mieskuoroliiton Talvipäivät järjestetään Keski-Uudellamaalla 8.-10.3.2019.