1.9.2023

TERVEHDYS KUOROKUOMAT!

Nyt se on taas alkanut; laulu raikaa ja tanner tömisee, kun kuorot rientävät kesälaitumilta harjoituspaikkoihinsa. Innokkaimmat ovat pitäneet jo konsertteja. Laulukausi on todellakin täällä ja ennen kuin huomaammekaan, olemme jälleen laulamassa joululauluja kirkoissa ja turuilla kautta maan.

Kuorolaulun katveessa olemme liitossa katselemassa uusia tuulia; myyntitoiminta pitää saada nykypäivän kuosiin ja siinä katsomme mahdolliseen yhteistyöhön Naiskuoroliiton suuntaan. Tarkastelemme mahdollisia yhteistyökuvioita myös Sekakuoroliiton suunnalta. Teemme myös vuosikokouksessa luvattua strategian tarkastelua.

Liiton talous on ollut pienenevän jäsenmäärän kanssa tiukalla linjalla jo useamman vuoden. Meille on tärkeää, että kuorot ostavat nuottinsa Mieskuoroliitolta. Kaapelitehtaalta löytyy nuotit joka lähtöön. Hyödynnä kauden avauksen jäsentarjous! Nyt on oiva tilaisuus hankkia uutta ohjelmistoa talven konsertteihin sekä täydentää jo olemassa olevia nuottikirjastoja. Samalla laillisia nuotteja käyttämällä varmistamme korvausten menon musiikin tekijöille, vain niin tekemällä syntyy oikeasti uutta musiikkia laulettavaksi.

Ensi tammikuussa järjestettävistä Pomopäivistä on myöhemmin lisää tietoa tässä kirjeessä. Nyt kuorojen taiteellisilla johtajilla ja hallinnon ihmisillä kalenterit esiin ja varaus kuulakärkikynällä! Korkealaatuista ohjelmaa on jo varattu ja lisää ollaan hankkimassa.

Oikein antoisaa laulukautta kaikille kautta koko Suomen niemen!

Janne Korhonen

Suomen Mieskuoroliitto ry

MIESKUORO YHDISTÄÄ

On tutkittu, että yhdessä laulaminen pitää mielen virkeänä. Samaa stemmaa laulaessa on jokainen yksittäinen ääni osa yhteistä kokonaisharmoniaa. Niin kuin Suomen Mieskuoroliiton laulukauden 2023–24 avaamista juhlistavalla videollakin lauletaan ”puoskarit ja herrat, kaikki samaan kastiin” – mieskuorolaulu yhdistää.

Olethan huomannut liittomme sosiaalisen median kanavissa laulukauden avaamista juhlistavan videon? Videon on toteuttanut Mikko Tanskanen Joensuun Mieskuorosta.

Katso video tästä: https://youtu.be/4Si8bT5Um-I?si=8bJPq4TlHC1E9S0F

Ota liiton sosiaalisen median kanavat myös seurantaan. Muista myös merkitä Suomen Mieskuoroliitto omiin kuorosi sosiaalisen median julkaisuihisi.

LAULUKAUDEN AVAJAISTARJOUKSENA: KAIKKI NUOTTIKOKOELMAT -20%

30.9.2023 mennessä tehdyistä nuottijulkaisutilauksista jäsenkuorot saavat laulukauden avajaistarjouksena -20% alennuksen. Toimituskulut 7,50€ lisätään postitettaviin tilauksiin, nouto toimistoltamme Helsingin Kaapelitehtaalta veloituksetta. Myymälässämme voit maksaa tuotteet kortilla. Myös huomionosoitukset, merkit ja lahjat löydät liiton tuotemyymälästä. Voit tilata liiton tuotteita verkkosivujemme kautta tai sähköpostitse (toimisto@mieskuoro.fi).

Liiton toimisto tekee osittain etätyötä, joten sovithan tapaamiset ja liiton myymälässä vierailut etukäteen. Suomen Mieskuoroliiton toimisto ja myymälä sijaitsee Helsingissä Kaapelitehtaalla osoitteessa Tallberginkatu 1 c/18, 00180 Helsinki.

JÄSENKUOROJEN TAPAHTUMIA

Perinteinen Oktoberfest järjestetään Tampereella lauantaina 7.10.2023 klo 17

Tapahtuman järjestää Mieskuoro Laulajat. Paikkana on tuttu Laulumaja Tampereella. Ohjelmassa on jälleen hyvää ruokaa, olutta ja laulua. Hinta 30€. Lisätiedot: www.laulajat.net. Tapahtuman tuottaja on Benjamin Becker / Mieskuoro Laulajat, tel 040 7149355, dabegga@gmail.com.  Ole yhteydessä suoraan Tampereelle ja varmista osallistumisesi vuotuiseen Oktoberfest-tapahtumaan!

Suomen Mieskuoroliitto toimii mieskuorojen yhdyssiteenä. Ilmoitathan siis oman kuorosi tapahtumat myös liittoon – voimme nostaa niitä esille myös liiton viestinnässä.

POMOPÄIVÄT 13.-14.1.2024

Suomen Mieskuoroliiton Pomopäivät järjestetään 13.-14.1.2024. Pomopäivät on jäsenkuorojen taiteellisille ja hallinnollisille ihmisille, kuten puheenjohtajille ja hallituslaisille, erityisesti suunniteltu koulutustapahtuma. Liiton toiminnanjohtaja yhdessä liiton taiteellisen johtajan Paavo Hyökin kanssa on jo hyvää vauhtia laatimassa innostavaa, osaamista päivittävää ja myös yhteisöllisyyttä lisäävää koulutussisältöä. Taiteellisen puolen asiantuntijaksi on varmistunut musiikin tohtori ja kuoronjohdon emeritusprofessori Matti Hyökki. Hän tulee jakamaan omaa laaja-alaista osaamistaan koulutuspäiville. Muut asiantuntijapuhujat varmistuvat myöhemmin syksyllä.

Merkitse nyt jo tulevat Pomopäivät kalenteriisi. Seuraa liiton viestintää – tulemme päivittämään tarkemmat aikataulut ja koulutuksen sisällön, sekä koulutuspaikan myöhemmin syksyllä.

TULEVAISUUSRAHASTON SYKSYN HAKUKIERROS AVAUTUU LOKAKUUSSA

Suomen Mieskuoroliiton tulevaisuusrahasto myöntää sääntöjensä mukaan “apurahoja poikakuorojen ja nuorten miesten kuorojen sekä -lauluyhtyeiden perustamiseksi ja toiminnan tukemiseksi sekä näitä tahoja koskeviin erityishankkeisiin”. Rahastolla tuetaan erityisesti toimintaa, joka tähtää uusien laulajien saamiseen harrastuksen piiriin.

Rahastosta ei tueta jo olemassa olevien poikakuorojen perustoimintaa, vaan ensisijaisesti uusien kuorojen perustamista sekä muita hankkeita ja projekteja. Lisäksi suositaan useamman toimijan yhteistyössä toteuttamaa toimintaa.

Rahastolla on vuosittain kaksi hakuaikaa, lokakuussa ja huhtikuussa. Tukea voi hakea yhdistys tai työryhmä, eivät kuitenkaan yksittäiset henkilöt. Hakijatahon ei tarvitse olla Suomen Mieskuoroliiton jäsen. Sama hakija voi saada vain yhden apurahan vuodessa. Avustusten suuruus on enintään 1 000 euroa/saaja, ja jaettava summa päätetään tapauskohtaisesti tarveharkinnan mukaan.

Tulevaisuusrahastosta on aiemmin myönnetty avustuksia muun muassa poikakuorotapahtuman järjestämiseen, poikien ja nuorten miesten kuorojen ja lauluyhtyeiden perustamiseen, laulajakoulutukseen ja poikakuorojen ulkomaanmatkoihin.

Tulevaisuusrahaston syksyn hakukierros on avoinna 1.-31.10.2022.

Hakulomake avautuu lokakuun alussa osoitteessa mieskuoro.fi/tulevaisuusrahasto.