Tomi-Pekka Niukkanen on valittu tänään 24.11.2018 Sulasolin liittokokouksessa Porissa yksimielisesti Sulasolin uudeksi puheenjohtajaksi. Lämpimät onnittelut! Niukkanen luopuu samalla Suomen Mieskuoroliiton puheenjohtajuudesta. Liittomme puheenjohtajan tehtäviä hoitaa seuraavaan liittokokoukseen 9.3.2019 saakka varapuheenjohtaja Pekka Horttanainen.

Avoin kirje kaikille sulasolilaisille

Hyvä musiikinharrastaja,

Ensi viikonloppuna järjestetään Sulasolin liittokokous, ja agendalla on uuden liittohallituksen valinta seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi. Pitkään asiaa harkittuani olen päättänyt asettua ehdolle Sulasolin puheenjohtajan tehtävään.

Sulasol on meille kaikille tärkeä ja merkittävä järjestö, jonka tulevaisuus ja toiminnan kehittäminen on yhteinen agendamme. Koen itse, että minulla on paljon annettavaa Sulasolille ja haluan olla osaltani luotsaamassa ja kehittämässä liittoa eteenpäin. Itse näen Sulasolin olemassaolon tarkoituksen kolmesta näkökulmasta: miksi, miten ja mitä.

Miksi Sulasol on olemassa?
– Sulasol mahdollistaa elinikäisen, laadukkaan ja monipuolisen musiikkiharrastuksen

Miten Sulasol toimii?
– Pitkällä kokemuksella, hyvällä brändillä, vahvalla osaamisella, uudistumiseen kykenemällä

Mitä Sulasol tuottaa?
– Nuottipalvelu, tapahtumat, piirien ja erikoisliittojen palvelut, asiantuntijapalvelu, viestintä, valtakunnallinen äänenkanto

Näistä kolmesta kysymyksestä löytyy siten vastaus itse keskeisinä näkemiini Sulasolin toiminnan vaikuttimiin. Jotta nämä toteutuvat, näen seuraavalle kahdelle vuodelle tärkeimpinä asioina kehittää seuraavia kohtia:

– Sulasolin toiminnan merkittävyyden kehittäminen yksittäiselle jäsenyhdistykselle ja musisoijalle

– Nuottipalveluliiketoiminnan kehittäminen

– Toimivan, osaavan työntekijöistä, luottamushenkilöistä ja asiantuntijoista koostuvan organisaation hiominen huippuunsa

Olen toiminut Suomen Mieskuoroliiton liittohallituksessa vuodesta 2012 alkaen, ja sen puheenjohtajana vuodesta 2014. Sulasolin liittohallituksen jäsenenä olin vuosina 2012-2014. Sen jälkeen olen ollut Sulasolin liittohallituksen varajäsenenä vuodesta 2014 alkaen.

Kuoroharrastukseni aloitin ala-asteen kuorossa, ja Sulasolin jäsenkuorossa laulamisen vuonna 1994 kouluni kamarikuorossa. Sen jälkeen tie vei mieskuoromaailmaan: Polyteknikkojen Kuorossa, jonka kunniajäsen olen, laulamisen aloitin vuonna 2000.

Sulasol on yhteinen asiamme, kuoro- tai orkesterimuotoon tai -taustaan katsomatta. Haluan olla osaltani kantamassa vastuun yhteisen harrastuksemme mahdollistavan järjestön tulevaisuudesta ja toivon lämpimästi kannatustanne minulle Sulasolin seuraavaksi puheenjohtajaksi.

Jos minut valitaan Sulasolin puheenjohtajaksi, luovun Sulasolin sääntöjen edellyttämällä tavalla Suomen Mieskuoroliiton puheenjohtajan tehtävästä. Mieskuoroliiton puheenjohtajan tehtävästä seuraavaan liittokokoukseemme asti 9.3.2019 huolehtii liiton varapuheenjohtaja Pekka Horttanainen.

Vantaalla 21.11.2018,

Tomi-Pekka Niukkanen