Merkit ja huomionosoitukset

Taitomerkki

PÖYTÄKIRJAPOHJA TAITOMERKKISUORITUKSEEN (pdf)

Koe taitomerkin saamiseksi suoritetaan siinä kuorossa, johon suorittaja kuuluu tai kuoron suostumuksen perusteella jossakin muussa Liiton jäsenkuorossa. Koetta valvoo kuoron asettama tutkintolautakunta, ja lisäksi tulee olla läsnä jonkin toisen jäsenkuoron kuoronjohtaja tai Liiton musiikkilautakunnan jäsen. Taitomerkki voidaan myös suorittaa Liiton musiikkilautakunnan asettamalle lautakunnalle esim. kuorokursseilla.

Taitomerkin on oikeutettu suorittamaan jokainen, joka on suorittanut perusmerkin. Taitomerkkiä suoritettaessa on osattava ulkoa perusmerkkivaatimuksiin kuuluvat 40 laulua sekä 40 taitomerkkivaatimuksiin kuuluvaa laulua. Taitomerkkilauluissa kokelas voi halutessaan käyttää nuotteja. Kokeessa taitomerkkilauluista kuulustellaan seitsemän arvottua laulua. Jos perusmerkin suorittamisesta on kulunut yli kaksi vuotta, on kokelaan lisäksi laulettava taitomerkkitentissä ulkoa kolme arvottua laulua suorittamastaan perusmerkkikokonaisuudesta.

Merkkien suoritustilaisuudesta on laadittava pöytäkirja, josta ilmenee tentin aika ja paikka, tenttijöiden nimet, tutkintolautakunnan kokoonpano sekä esitetyt koelaulut. Pöytäkirja tulee toimittaa Liittoon merkkitilauksen yhteydessä.

Kadonneen merkin tilalle Liitto voi myydä uuden.