Mieskuorojen Talvipäiviä vietettiin viikonloppuna Tuusulassa

Suomen Mieskuoroliiton Talvipäivät järjestettiin kuluneena viikonloppuna Tuusulassa. Tapahtumaan osallistui noin sata mieskuorolaista eri puolilta Suomea. Tapahtuman isäntäkuoroina toimivat keskiuusimaalaiset Järvenpään, Keravan ja Tuusulan Mieslaulajat.

Liiton edellinen puheenjohtaja Tomi-Pekka Niukkanen luovuttaa puheenjohtajan käädyt Antti Ilmavirralle. Kuva: Pekka Sallinen.

Suomen Mieskuoroliiton liittokokouksessa lauantaina 9.3.2019 liiton uudeksi puheenjohtajaksi seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi valittiin Antti Ilmavirta Lappeenrannasta. Vuonna 1985 syntynyt Ilmavirta työskentelee Lappeenrannan teknillisen yliopiston ylioppilaskunnan pääsihteerinä ja on espoolaisen Polyteknikkojen Kuoron jäsen. Liiton taiteellisena johtajana valittiin yksimielisesti jatkamaan kolmannelle kaksivuotiskaudelleen Paavo Hyökki Espoosta. Liittohallituksen jäseniksi valittiin Markus Järvisalo (Espoo), Janne Korhonen (Mikkeli), Pekka Mattila (Muhos) ja Ohto Nuottamo (Lappeenranta).

Antti Ilmavirta puhui kokousedustajille Suomen Mieskuoroliiton liittokokouksessa. Puhetta kokouksessa johti liiton kunniapuheenjohtaja Pekka Hapuoja. Kuva: Pekka Sallinen.

Suomen Mieskuoroliiton aluevaltuustoon valittiin puheenjohtajan lisäksi seuraavat 19 jäsentä:
Etelä-Karjala Ohto Nuottamo (uusi)
Etelä-Pohjanmaa Hannu Rintasalo (uusi)
Etelä-Savo Kari Muhonen
Helsinki Hannu Puisto
Häme Yrjö Heimonen
Keski-Pohjanmaa Henri Läspä (uusi)
Keski-Suomi Juha Vantila
Kymenlaakso Ilpo Laamanen (uusi)
Lappi Marko Maunu (uusi)
Oulu Matti Rahko (uusi)
Pirkanmaa Simo Hautamäki
Pohjois-Karjala Pekka Horttanainen (uusi)
Pohjois-Savo Mikko Holopainen
Päijät-Häme Markus Mäkelä (uusi)
Satakunta Johannes Tiusanen
Uusimaa Juhani Juutilainen ja Hannu Oikarinen (uusi)
Varsinais-Suomi Jorma Hermonen
ylioppilaskuorot Markus Järvisalo (uusi)

Liittohallitus nimitti lisäksi järjestäytymiskokouksessaan 10.3. musiikkilautakuntaan seuraavat jäsenet puheenjohtajana toimivan taiteellisen johtajan Paavo Hyökin lisäksi:
Saara Aittakumpu
Ilkka Aunu (uusi)
Kristian Heberg
Anneli Julén
Mari Sillanpää

Talvipäivien seminaariväkeä. Kuva: Pekka Sallinen.

Talvipäivillä Kokoushotelli Gustavelundissa järjestetyn seminaarin teemana oli ”Laulava mies – hyvinvoiva mies”. Lisäksi julkaistiin Suomen Mieskuoroliiton uusi Serenadeja-nuottikokoelma. Talvipäivien yhteydessä oman harjoitusperiodinsa piti myös edustuskuoro Liiton Miehet Paavo Hyökin johdolla. Talvipäivien mieskuorokonsertissa Tuusulan kirkossa kuultiin Liiton Miesten lisäksi Tuusulan Mieslaulajia Taina Piiran johdolla sekä Talvipäivien satapäistä suurkuoroa.

Edustuskuoro Liiton Miehet esiintyi mieskuorokonsertissa Tuusulan kirkossa Paavo Hyökin johdolla. Kuva: Pekka Sallinen.

Äänekkäimmän Ämpäri luovutettiin Jan Salvénille. Ämpärin luovutuksesta vastasivat liiton toiminnanjohtaja Aino Herranen ja aluevaltuuston varapuheenjohtaja Kari Muhonen. Kuva: Pekka Sallinen.

Lisäksi Talvipäivien yhteydessä jaettiin kaksi Suomen Mieskuoroliiton kiertopalkintoa: Äänekkäimmän Ämpäri, joka jaetaan vuosittain mieskuorolaulua äänekkäimmin esille tuoneelle taholle, ja Vuaren Kukkoo eniten laulumerkkejä suhteessa jäsenmäärään suorittaneelle kuorolle. Äänekkäimmän Ämpäri myönnettiin porvoolaiselle Jan Salvénille tänä vuonna vietettävän Mieskuorolaulu 200 vuotta -juhlavuosiprojektin vetämisestä ja suomen- ja ruotsinkielisten mieskuorojen yhteistyön kehittämisestä. Vuaren Kukkoo -kiertopalkinnon sai vuodelta 2018 Karjalan Laulu-Veikot Lappeenrannasta.

Vuaren Kukkoo -kiertopalkinto ojennettiin viime vuoden merkkisuorituksista Karjalan Laulu-Veikoille. Palkinnon ojensi edellisvuotisen voittajan Lahden Mieskuoron edustaja Juha Määttä Karjalan Laulu-Veikkojen Ohto Nuottamolle ja Keijo Marttiselle. Kuva: Aino Herranen.

Suomen Mieskuoroliiton seuraava suurtapahtuma on Helsinki Male Choir Weekend 17.–19.4.2020 Helsingin Musiikkitalossa.

Laajempi kuvagalleria (kuvaaja Pekka Sallinen): https://pekkasallinen.kuvat.fi/kuvat/Mieskuoroliiton+talvipäivät+Tuusulassa+9.3.2019/